onsdag den 22. februar 2012

Avocado med hvidløg, rejer og dressing

Avocado med hvidløg, rejer, hjemmelavet dressing og hjemmebagt flutes

Denne her ret er en af mine livretter. Min mor har ofte serveret den som forret når der kom gæster. I mange år var det endda fast tradition at den blev serveret som forret juleaften. Desværre ikke mere..
Dem der følger fast med i min blog har måske bemærket min kærlighed for avocado ;)
Igår lavede jeg det til aftensmad sammen med flutes. Det er nok en meget atypisk hovedret, men det var bevidst at jeg havde valgt en ret, der ikke krævede lang tid.


Avocado med rejer
Du skal bruge:
- avocadoer efter lyst og behov (jeg brugte 4 små)
- 2 fed hvidløg
- rejer
- 1 tsk citronsaft
- salt og peber

Fremgangsmåde:
Skær avocadoerne midt over og fjern stenene. Brug en ske til at få avocadoen ned i en skål. Hak hvidløgene eller brug en hvidløgspresser, og kom hvidløgene op i skålen med avocado.
Mos avocadoerne med en gaffel eller en stavblender, så hvidløgene bliver godt blandet sammen med avocadoerne.
Tilføj citronsaft og rør rundt.
Kom det hele op i den tømte avocado, og kom rejerne ovenpå.
Drys med salt og peber.

Dressing
Du skal bruge:
- 5 spsk mayonnaise
- 10 spsk heinz ketchup
- 1 tsk stærk sennep
- piskefløde
- 1 tsk citronsaft

Fremgangsmåde:
Find en skål og kom mayonnaisen op i. Tilføj ketchup og sennep, rør grundigt rundt (ellers klumper det).
Tilføj lidt fløde ad gangen, og bliv ved til dressingen er flydende. Sørg for ikke at spare på det, da dressingen ellers bliver meget tyk.
Smag til med lidt citronsaft og evt. Salt og peber.
Tip: Hvis ikke dressingen smager helt perfekt, kan der altid tilføjes mere ketchup, citron og fløde. Dog ikke mayonnaise, da det får den til at klumpe. Det vigtigste er at der er mindst dobbelt så meget ketchup som der er mayonnaise.
Den er nem at lave, og den smager fantastisk. Kalorierne skal vi dog ikke snakke for meget om ;).

Opskriften på flutes kan findes lige her.

God onsdag!

.. Sofie

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Avocado med rejesalat, mums

Avocado med rejesalat.. Du skal bruge: 1 a vocado 2 håndfulde  r ejer 2 tsk m ayonnaise 2 tsk c reme fraiche 1 pift c i...